Konverzační lístky 🎟️ slouží k rozvoji komunikačních dovedností, schopnosti reflektovat vlastní učení, spolupráci ve skupině a kultury vzájemného naslouchání. Materiál je univerzální napříč předměty i věkovými skupinami ❣️
3 verze - konverzační lístky, mluvím-mluvíš-mluvíme, lets talk 💬
👉🏼 Základní postup práce:
✋🏼 Organizace skupin
✦ Žáci se rozdělí do předem určených skupin (počet volí učitel dle potřeby).
🎟️ Výběr lístků
✦ Každý žák si vezme stanovený počet lístků (např. 1–3).
❗️Pravidla komunikace
✦ Žák, který pokládá lístek doprostřed a mluví, má plné právo slova.
✦ Ostatní žáci musí respektovat jeho prostor, aktivně naslouchat a neskákat do řeči.
✦ Každý žák má možnost vyjádřit se k tématu.
💬 Sdílení
✦ Žáci postupně předávají slovo dle pořadí nebo dle pokládaných lístků (mluví ten, který má co říct = chce sdílet a má nápad).
✦ Sdílejí informace, zkušenosti, poznatky či nápady, které se vztahují k obsahu hodiny nebo stanovené aktivitě.
👉🏼 Možnosti využití v jednotlivých předmětech (samozřejmě je toho víc, tohle je jen takový nástřel):
💡 Reflexe výuky/komunitní kruh
✦ Shrnutí, co si žáci z hodiny odnášejí.
✦ Identifikace toho, co se naučili, co je zaujalo či překvapilo.
✦ Vyjádření pocitů, potřeb nebo plánů do dalšího učení.
✦ Klíčová slova z hodiny - co si zapamatovali.
✍🏻 Český jazyk
✦ Tvorba slov na určené písmeno.
✦ Vyjmenovaná slova, slovní druhy, stavba slova.
✦ Vytváření vět, příběhů nebo popisů na základě lístku.
🧩 Matematika
✦ Co všechno vím o ČTVERCI, TROJÚHELNÍKU,...
✦ Lístek jako „výzva“ – žák vytvoří příklad na dané číslo nebo pojem.
✦ Třídění matematických pojmů, vlastností nebo typů příkladů.
🍂 Přírodověda / vlastivěda
✦ Sdílení znalostí k tématu (např. savci, rostliny, počasí, krajina).
✦ Krátké výstupy na konkrétní téma, které lístek určí.
✦ Příprava či shrnutí učiva před testem.
A další předměty...
🎨 Kreativní a komunitní aktivity
✦ Tvorba příběhu – každý žák přidá svou část podle lístku.
✦ Diskuse v rámci třídnických hodin – pocity, spolupráce, vztahy.
👉🏼 Přínos pro žáky:
✦ rozvoj komunikačních a prezentačních dovedností
✦ posilování sebevědomí a schopnosti formulovat myšlenky
✦ nácvik efektivního naslouchání
✦ podpora spolupráce a kultury respektu
✦ aktivní zapojení všech žáků
✦ využití v různých typech hodin (opakování, vyvození,...)